Nieuwsgierigheid naar techniek

Maak kennis met New Age Learning: Technologie tastbaar maken zodat werknemers en studenten kiezen voor een technische opleiding of bijscholing.

Of je nu een student bent die een technische opleiding overweegt, werknemer bent die zich wil laten bijscholen of een docent die zijn studenten wil inspireren, New Age Learning staat klaar om je bij elke stap te ondersteunen. De vraag naar technisch personeel is nog altijd torenhoog en vier op de vijf bedrijven maken zich zorgen om het personeelstekort. Experts denken zelfs de energietransitie zal vertragen als gevolg van het tekort aan technisch personeel.

Dus hoe kunnen wij er voor zorgen dat techniek nog aantrekkelijker wordt voor de nieuwe generatie studenten? En hoe kun je als werkgever jouw personeel enthousiast krijgen om een (bij) scholing te volgen zodat zij intern kunnen doorgroeien binnen de techniek?

Lucas-Nülle is op zoek gegaan naar antwoorden en heeft met Dr. Carl Naughton een expert op het gebied van nieuwsgierigheid gevonden.

Nieuwsgierigheid en fascinatie naar techniek
Wat is dit? Waarom dan? Hoe werkt dit? Dit zijn allemaal vragen die kinderen stellen bij het ontdekken. Kinderen hebben dagelijks te maken met techniek en dat zal zich op vroege leeftijd al uiten in nieuwsgierigheid. Naarmate we ouder worden zullen we zien dat deze nieuwsgierigheid niet zomaar verdwijnt en blijkt dat de mens van nature gewoon nieuwsgierig is in hetgeen zij interesseert. Hoewel, wanneer zij in de structuren van het onderwijs terecht komen, zal deze nieuwsgierigheid deels verdwijnen volgens Dr Carl Naughton.

Het “volgens het boekje” moeten doen zorgt ervoor dat studenten niet meer zelf kunnen proberen en ontdekken. Zij gaan enkel doen wat van hun gevraagd wordt. Waarom leren wij de basis ook zo vaak in de vorm van droge theorie? Wij vinden dit erg zonde en zouden nieuwsgierigheid juist als midden in willen zetten in het onderwijs, om zo studenten weer geïnteresseerd te krijgen in techniek. Nieuwsgierigheid is namelijk essentieel in het leerproces en is de drijfveer voor gemotiveerde studenten. Het zorgt ervoor dat studenten leren niet meer zien als een verplichting, maar daagt ze uit om zelf op onderzoek uit te gaan en dingen te ontdekken.

Maar wat is nieuwsgierigheid nou precies? Zijn er technieken om nieuwsgierigheid aan te wakkeren? En hoe kunnen wij deze technieken in zetten in het onderwijs? We spraken met expert Dr. Carl Naughton en onze bevindingen hebben we voor jullie samengevat in een korte video.

Met deze informatie in het achterhoofd gaat Lucas-Nülle zijn trainingssystemen nog gerichter ontwikkelen zodat studenten vrij kunnen ontdekken en niet verdwijnen in de structuren van het huidige onderwijs. Maar wat we vandaag de dag al kunnen zeggen: De trainingssystemen van Lucas-Nülle maken technologie waarneembaar en tastbaar. Dit helpt studenten niet alleen theorie om te zetten in praktische kennis, maar ook het enthousiasme voor technologie in leven te houden.

ONZE MISSIE
Het technisch onderwijs in Nederland ondersteunen bij het op een eigentijdse manier vormgeven van haar onderwijs, waarbij opleidingen kunnen blijven aansluiten op actuele technologische ontwikkelingen, passend bij de nieuwe generaties scholieren en studenten (doelgroep) en de vraag vanuit het bedrijfsleven.

Recent Posts

Leave a Comment